Monday, November 23, 2009

Visiting Brunei in 4D 3N Alone: Day Four

Hari Isnin adalah hari terakhir haku berwisatawan di Brunei. Pagi-pagi lagi selepas sarapan di Jubilee Hotel, haku terus kejar bas ekspres yg terletak di depan Tamu Kienggeh itu.  Ada tiga orang pekerja syarikat bas disitu. Tambang adalah B$18 ke Miri. Dan mereka minta passport setiap penumpang atas urusan keselamatan dan prosedur negara Brunei. Dalam bas itu, sudah ada 7 orang penumpang, yg kesemuanya pelancong asing.

writing passenger's data into form

Dari Bandar Seri Begawan ke Miri mengambil masa 4 jam. Bas melalui Kampung Jeradong, dimana terletaknya Jeradong Park Playground yg haku sudah lawati semalamnya. Kemudian lalu Pekan Tutong terus ke Telisai dan Lumut. Bas menyusuri lebuhraya tapi tidak melalui jalan lama tepi pantai. Bas tidak melimpasi bandar Seria ataupun Kuala Belait sehinggalah ke Kompleks Imigresen Brunei.

Sebenarnya dari perbualan dgn pemandu bas, perkhidmatan bas ekspres Bandar Seri Begawan ke Miri baru saja beroperasi selama 6 bulan. Dalam percubaan gitu, kata drebar. Sebelum ini, pelancong yg hendak ke Miri, terpaksa menaiki bas ting-ting dari bandar ke bandar.

tol jambatan rasau (rasau bridge toll)

Jadi kami kena turun di kaunter imigresen Brunei yg sempoi saja, bersebelah tandas. Olehkerana bas baru beroperasi, pembantu drebar terpaksa mengalihkan kon merah di salah satu lorong di situ. Tiada lagi lorong bas istimewa, kata drebar.

Selepas itu, kami naik bas semula dan kena turun dan mengecop passport di kaunter imigresen Sungai Tujuh Miri pula.  Keadaan kaunter imigresen yg gelap, terpaksa jugalah drebas bas terpekik-pekik memanggil pegawai yg bertugas disitu barulah kakak imigresen itu tersengih-sengih datang melayan kami yg beratur diluar. Keadaan kompleks imigresen disitu tidaklah sesibuk mana.



kompleks imigresen sungai tujuh miri

 Tapi di selepas dari kompleks imigresen sungai tujuh, bas ekspres kami tidak terus ke terminal bas di pusat bandar. Kena tunggu bas ting-ting pula (RM3.20) yg terletak di pasaraya e-mart. Adalah sejam kami tunggu. Lepas itu, haku dan pelancong lain sibuk juga bertanya untuk memastikan bas itu menuju ke terminal bas Miri.

old timers in miri bus terminal

Tujuan haku bila sampai di Miri, haku hendak terus ke Lapangan Terbang. Tapi bas ke airport baru saja berlepas semasa haku tiba jam 12.10 tengahari. Jadi, kenalah tunggu selama sejam disitu. Sambil haku memerhatikan keadaan dan gelagat orang ramai.

No comments:

Post a Comment