Tuesday, November 24, 2009

Visiting Labuan in 2 Days: Day One (Morning)

Semalam dari Brunei Darussalam, haku menaiki bas ekspres sampai di e-mart Miri. Kemudian naik bas ting-ting ke terminal bas bandar Miri. Dari Miri haku jumpa aDm di lapangan terbang sebelum ke Canada Hill. Haku dan aDm berlepas ke Wilayah Persekutuan Labuan pada jam 7 malam.

first time I saw the LCD screen over your head (in a flight of course)


Tiba di airport, haku terus menyewa sebuah kereta Proton Wira berwarna putih. Haku tanya juga manalah tahu kalau ada kereta kancil yg lebih murah.  Dan budak penjaga kereta membawa haku ke Jeti untuk mengambil kereta wira. Tetapi sebelum itu kami dihantar ke Hotel Mariner untuk check in dan haku tinggalkan aDm masuk bilik hotel.

nasi goreng and kueh teow with sausage for breakfast

Pagi-pagi lagi selepas bersarapan di hotel, haku terus ke Pusat Informasi Chimney di utara pulau Labuan. Ikut Jalan Tanjung Kubong. Mula-mula haku melihat-lihat dan tangkap gambar diluar muzium atas bukit dibawah cerobong yg penuh misteri itu.  Selepas itu haku masuk melawat muzium pula. Walaupun bangunan muzium dua tingkat yg kecil, tapi berinformasi juga.

the function of the chimney remains very much a mystery today
then and now: top (during reconstruction), bottom (aDm, yesterday)


Dari Muzium haku pusing ke jalan belakang mencari bekas lombong arang batu. Tapi haku tidak larat masuk ke jalan tidak bertar itu. Haku cuma ambil gambar cerobong dari jauh saja.

labuan bird park is closed for renovation

Dari muzium juga haku terus ke Taman Burung yg tidak jauh dari situ. Tapi Taman Burung di'tutup sementara untuk kerja2 penyelenggar -aan', kata papan notis di pintu masuk.

the beach is not suitable for swimming

Haku teruskan memandu Proton Wira yg haku sewa ke Pantai Batu Manickar. Tiada yg menarik disini seperti pantai di semenanjung saja.

kampung layang-layangan, labuan

Dari Pantai Batu Manickar haku menyusuri Jalan Pancur Hitam. Dipertengahan jalan haku melimpasi papan tanda Kampung Layang-layangan sebelum tiba di simpang Jalan OKK Daud dan Jalan Mohammed Salleh.  Disinilah terdapatnya taman memorial.

japanese memorial park and surrender point


Haku tiba di Taman Damai (Peace Park) jam 9.05 pagi. Haku pusing-pusing ambil gambar saja di seluruh taman yg digenangi air. Disinilah terdapatnya tugu peringatan Jepun (Japanese Memorial), tempat penyerahan kalah tentera Jepun (Surrender Point).


Dari Taman Damai, haku memandu mencari batu peringatan di Jalan Bukit Timbalan. Tapi tidak berjumpa. Haku terus ke Jalan Bebuloh hingga ke hujungnya terdapat depot Shell dan Petronas Sabah. Itu adalah jalan mati, jadi haku berpatah balik tapi melalui Jalan Sungai Pagar dan singgah di Universiti Malaysia Sabah Kampus Antarabangsa Labuan (UMSKAL).

you only can take pictures here (if you are a guest)

Dari kampus UMSKAL itu, aDm teringin hendak menjenguk kampus Kolej Matrikulasi Labuan pula. Sempat juga aDm bergambar depan pintu pagar saja.


kolej matrikulasi labuan, kampung merinding

Selepas penat meronda-ronda hampir keseluruhan pulau di pagi yg tenang, haku pun pulang semula ke hotel Mariner untuk berehat.

labuan federal territory, malaysia

No comments:

Post a Comment