Wednesday, November 25, 2009

Visiting Labuan in 2 Days: The Last Day

Hari ini hari terakhir haku berada di pulau Labuan Wilayah Persekutuan. Petang nanti haku akan berangkat pulang ke Semenanjung pula.

Selepas bersarapan di hotel, haku terus check-out dalam pukul 8 pagi.

Dari Hotel Mariner haku membawa Proton Wira putih itu pusing keliling pulau sekali lagi. Mula-mula haku ikut Jalan Patau-patau hinggalah ke hujung semenanjung ke pusat industri Rancha-rancha. Ada Petronas Methanol Plant.

nice stadium to be visited, but my dslr camera is down,
and you can see clearly dusts on the blue sky


Kemudian haku terjah stadium di Kompleks Sukan Labuan pula. Dan hendak dijadikan masalah, kamera dslr Canon EOS 40D haku rosaklah pula. Bila diklik butang shutter tetiba jammed. Ada error ERR-01. Nasib baik kamera digital Canon Ixus ada disisi, bolehlah haku meneruskan tangkap gambar sebelum haku pulang petang nanti.

Dari stadium haku singgah di Pantai Batu Manickar semula. Haku berehat di warung pekena teh-o saja. Sambil haku tangkap gambar pantai sekali lagi. Jam menunjukkan pukul 10.20pagi.

many historical materials are displayed here at Labuan Museum


Dari situ, haku terus ke pusat bandar untuk melawat Muzium Labuan di Jalan Dewan. Tiba di muzium pukul 11.02pagi. Haku dan aDm pun masuk kedalam secara percuma. Banyak pameran sejarah disediakan. Kebanyakkannya cerita pasal zaman Perang Jepun. Ada duit pisang dan lain-lain.

I am breathing fresh air at the padang


Keluar dari Muzium Labuan, haku singgah sekejap di padang Financial Park mengambil gambar seorang diri saja. Padang yg cantik, hijau dan berlatarbelakang bangunan kewangan.

Destinasi selanjutnya adalah Kompleks Sukan Laut Antarabangsa Labuan yg ada Muzium Marin (Marine Museum) didalamnya. Haku tiba dipintu masuk jam 12.21 tengahari. Menarik juga pameran ikan-ikan dan barangan laut yg ditunjukkan disitu. Hampir setengah jam didalam muzium, hakupun keluar dan makan tengahari di kedai makan disitu juga.

a fallen signpost at the airport parking


Dari Muzium Marin haku terus ke airport untuk pulangkan kereta sewa. Walaupun jam baru pukul 1.30pm, tapi haku sudah tiada rancangan untuk kemana-mana lagi.  Penerbangan pulang ke KLIA pada pukul 6 petang. Dan dari KLIA ke Senai pula jam 9.30 malam.

Alhamdulillah semuanya selamat dan banyak tempat wisatawan yg haku sudah bepergian.

Secara ringkasnya, haku sudah melawat tempat-tempat menarik di pulau Labuan ini, termasuk: The Chimney, Labuan Bird Park (only at the gate), Labuan International Sea Sports Complex (Marine Museum), Peace Park & Surrender Point, World War II Memorial, Botanical Garden, Water Villages (not interested), Labuan Square (Financial Park), Labuan Museum, and Labuan Weekend Tamu (not at the right time). [+ Garden Island of Borneo ]

Secara keseluruhannya, perjalanan wisatawan haku ke pulau Borneo amatlah panjang dan meletihkan juga. Dari Bandar Seri Begawan (Brunei), ke Miri (Sarawak) dan terbang ke pulau Labuan (Wilayah Persekutuan) adalah sesuatu yg menarik untuk dibuat kenangan. Mungkin haku akan datang lagi ke Brunei.

9 comments:

  1. Salam..

    Kalau ada dslr mesti lagi cantik gambar tu kan... Saya ni ada juga dslr tapi masih tak pandai nak guna sangat... :)

    ReplyDelete
  2. salam akak nida tewww..
    yep, dslr lagikk chantekk jeliter ghitewww.. ihiks

    ReplyDelete
  3. salam. kakpah datang melawat hehe..

    ReplyDelete
  4. Salam En.Me,
    Tell us; about the Labuan's people =)

    Thanks.
    Salam hormat.

    ReplyDelete
  5. namoyaki:
    salam n thanx singgah ke mari..

    ReplyDelete
  6. salam, lawatan tapak...ermm tenkiu 4 visiting my blog...mysterious man hehehe

    ReplyDelete